Ukas art: Gulløye

Det har blitt høst, og det er mange dyr som søker ly for kulda. Fuglene flyr sørover, piggsvina går i dvale, og insektene trekker inn. Jeg tenkte å introdusere dere for noen vakre, små skapninger dere alle sikkert har sett, men kanskje ikke har satt helt pris på.

Gulløynene er å se i hopetall for tiden, derfor tenkte jeg det var greit å for dere å vite hva dere får i hus. De gjør seg fortjent til ukas art fordi de spiser smådyr som midd, og blir dermed regnet som nyttedyr. I tillegg er de utrolig vakre, og helt harmløse for oss mennesker.
For å være korrekt så er ukas art egentlig ukas familie, da gulløyer (Chrysopidae) er en familie nettvinger. Det er ganske vanskelig å skille artene fra hverandre, og for å få det til må man gjerne granske dem ganske nøye. Jeg har derfor valgt å ta for meg familien som helhet, slik at jeg er sikker på at det blir riktig.

Som sagt tilhører gulløynene til ordenen nettvinger. De er lett gjenkjennelige med sine gjennomsiktige vinger og lysegrønne farge (noen arter kan være brunaktige). De har store øyne som ofte er gullfargede eller røde. Gulløynene blir tiltrukket av lys, og blir ofte sett ved utelampene. Det er også mange som sniker seg inn om høsten. Den vanligste arten i Norge heter vintergulløye (Chrysoperla carnea), og den er den eneste av de 14 påviste artene som har fått norskt navn. 

En veldig stilig kvalitet ved gulløynene er at de voksne individene kommuniserer med lyd. Forskere har kommet frem til at ulike arter har ulik lyd, akkurat slik som sangfuglene har. Det er veldig kult! De har også stink-kjertler som vern mot rovdyr. Gulløyene gå i likhet med sommerfuglene gjennom et larve- og et puppestadium før de er ferdig utviklet. Eggene blir pakket inn i blader slik at de ikke blir spist av hverken maur, eller andre gulløyelarver.
Som nevnt kan de sees på som nyttedyr, og i USA blir de brukt til biologisk bekjempelse av bladlus.


Denne lille hjemme hos meg har byttet fargedrakt til det mer brunaktige. Det gjør de aller fleste om vinteren.

Personlig syns jeg at gulløyer er veldig kule, og jeg syns de er et godt eksempel på hvordan små og "usynlige" dyr egentlig kan være både interessante og veldig nyttige. I leiligheten vår er det et titalls gulløyer som oppholder seg nå, og de skal få lov til å bli her frem til våren. Er jeg heldig blir det middfritt i samme slengen.

Har dere fått ny respekt eller kjærlighet for gulløynene etter dette innlegget? Jeg håper iallfall dere titter på dem to ganger neste gang, og at dere har likt å lære litt om de små skapningene som er rundt oss.

Vi snakkes,

Ingrid





Kommentarer

Populære innlegg