Artsmysterier

Det er veldig mye ved naturen jeg liker og finner fascinerende. Alt fra fugler og planter til insekter. Jeg trives svært godt med kikkerten i hånda, og lupen på innerlomma slik at jeg kan studere det meste jeg kommer over. Men det er én ting jeg syns er ekstra morsomt, og det er å løse artsgåter.

Etter at jeg begynte å studere biologi, har flere og flere av venner og familie sendt meg bilder av dyr og planter de har funnet. De håper som regel på at jeg vet hva de har funnet. Gåter og mysterier er det vel strengt talt ikke, men for meg og de som finner dem kan det i høyeste grad være like spennende. Når jeg får tilsendt bilder er det noen ganger jeg vet hva de har funnet med en gang. Men det er oftere jeg ikke vet, og det er da det artige begynner.

På tirsdag fikk jeg f.eks tilsendt et par bilder fra faren min. Han hadde nok sittet og bladd gjennom gamle feriebilder, for han sendte meg bilder av en fugl han hadde sett på Cayman Islands for noen måneder siden. Det er alltid flott å bli tilsendt bilder av naturen, men det er ekstra fint når teksten som følger med er "vet du hva dette er?"

Denne gangen visste jeg det naturlig nok ikke, da jeg aldri har vært på Cayman Islands. Jeg så med en gang at det var en type hegre, og tittet derfor gjennom fugleboka mi. Boka inneholder kun europeiske arter, og da jeg ikke fant den i boka måtte det være en hegre som hverken hekker eller trekker til Europa. Da måtte jeg ty til det store internettet og google meg frem til en liste over alle fuglene på Cayman Islands. Med lista i boks var det bare å lete seg frem til hegrene, og dermed til riktig hegre.

Det er jo ikke en veldig komplisert prossess, men det er nok ikke en prossess de fleste har engasjement til å gå igjennom. Og det er jo ikke alltid like enkelt som dette. Fugler generelt er ganske greie å finne frem til. Det er verre med sommerfugllarver og andre insekter, eller f.eks sjeldne planter og mose.


Dette er den flotte hegra pappa knipset på ferien sin. Jeg har artsbestemt den til grønnrygghegre (Butorides striata virescens), en søsterart av krabbehegra (Butorides striata). Mens jeg leste litt om arten på nett, fant jeg ut at den faktisk blir regnet som en av verdens smarteste fugler. Den er nemlig en av de få artene i verden som kan bruke redskaper. Når grønnrygghegra, og forsåvidt krabbehegra, skal fiske og fange mat, plasserer de insekter og andre typer "agn" på vannoverflaten for å tiltrekke seg fisk. Det er veldig likt det vi mennesker gjør når vi skal fiske... helt utrolig!!

Og funfacts som det er en av hovedgrunnene til at jeg syns slike artsmysterier er så morsomme. Man kan lære så utrolig mye om arter man ikke en gang visste at eksisterte! I tillegg får man også testa sine egne kunnskaper om det man har rundt seg. Hvor god kontroll har man egentlig på ungfugl- eller vinterdrakta til smålommen? Og vet man hvilken larve som hører til hvilken sommerfugl?

Nå som det er sagt så vet dere jo hva jeg håper på masse av fremover...
Send meg veldig gjerne bilder eller beskrivelser av noe dere har funnet og lurer på hva er. Det er få ting som gleder meg mer enn andres interesse for naturen! Jeg håper dette innlegget kan inspirere dere til å titte etter to ganger hvis dere ser noe nytt, og at dere kanskje får løst noen artsmyterier dere også.

Vi snakkes,

Ingrid



Kommentarer

Populære innlegg