Nåla i høystakken - eller kanskje i havet?

Tror mamma må være dagens svar på Askeladden. Begynner å få inntrykk av at hver gang hun er ute med hunden, kommer hun over en eller annen interessant greie. Og hver gang sender hun meg straks melding med "jeg fant, jeg fant!". I dag fikk jeg tilsendt bilde av en underlig, liten skapning hun hadde funnet på stranda i Fredrikstad.

Bildet jeg fikk tilsendt var av en nålefisk. Navnet nålefisk ringer kanskje ikke så mange bjeller, men den mest kjente gruppa i familien gjør nok det. Det er i nålefiskfamilien vi finner sjøhestene. Det var ingen sjøhest som ble funnet, men heller det vi tror kan være en stor havnål (Entelurus aequoreus) eller stor kantnål (Syngnathus acus) . Nå har jeg ikke fått sett på fisken selv, og fisk er heller ikke min sterkeste side, så jeg tør ikke si helt sikkert hvilken art dette er. Den er 42 cm lang, så den er ganske stor.
Fisken var død da den ble funnet, så den er naturligvis ganske tørr. Det er derfor ikke så lett å se på antall finner da disse har klistret seg til kroppen. For å skille de to artene vi tror det kan være, skal man vanligvis kunne se på tverrsnittet av fisken og telle antall finner. Havnåla har et rundt tverrsnitt, mens kantnåla er mer oval. I tillegg har kantnåla flere finner en havnåla, som kun har en ryggfinne. Men som sagt er denne fisken ganske tørr, så det er ikke så lett å se. Vi tror vi kan se antydninger til det som kan være brystfinner, så vi heller litt mot atren stor kantnål.

Litt generelt om nålefisk så tilhører de stiklingfiskene. De har lange, slanke kropper omgitt av beinringer og fine snuter. Munnen er plassert på tuppen av snuten, og de har ingen tenner. Som dere kanskje har hørt om sjøhesten, så er det hannen som driver yngelpleie, og bærer eggene til de klekker. Vi har seks arter i Norge, fordelt på tre grupper. Eggene sitter klebret på magen til havnålene, men hos kantnålene er de i en rugepose på bakkroppen. Hos den tredje gruppa, tangsnellene, er eggene på samme sted som hos kantnåla.
Bare for ordens skyld så snakker jeg her om underfamilien som heter egentlige nålefisker. Den andre underfamilien er sjøhestene, og de har som dere sikkert vet en litt annen kroppsfasong og er generelt litt annerledes.


Noen bilder av fisken. Har dere noen innvending på hvilken art det kan være?

Jeg syns dette funnet var veldig artig, da disse skapningene ikke er så ofte å se. Mamma og jeg så faktisk noen nålefisk svømme rundt ved samme strand i sommer, men de var ganske mye mindre. Har dere sett nålefisk før?

Vi snakkes

Ingrid

Kommentarer

Populære innlegg