Hvor mange arter på en time?

Her om dagen tok jeg meg en liten tur rundt i nabolaget for å se hvor mange fuglearter jeg kom over. Jeg brukte ca. 1 time på runden, og så til sammen 12 arter. Det er sikkert flere som opplever like mange arter på fuglebrettet daglig, men naboen har katt så den luksusen har ikke vi, hehe.

Jeg syns en kort orienteringsrunde er en ypperlig måte å bli kjent med fuglelivet i nabolaget på. Hvilke arter du treffer på avhenger selvfølgelig av hvor du bor. Hos besteforeldrene mine ser jeg helt andre fugler enn jeg ser i nabolaget her i Ås. De bor nemlig ved vannet og har en liten skog ved siden av huset. Bare hagestellet ditt kan avgjøre hvilke arter som trives hos akkurat deg, så hvis det er en spesifikk art du har veldig lyst til å ha på besøk kan du jo lese deg opp på hva slags habitat de trives i, og prøve å tilpasse hagen så godt som mulig. Dessverre er nok noen arter det er nærmest umulig å få på besøk, f. eks. fiskeørn eller snøugla. Ved mindre du har havet i bakgården eller bor på et fjell da...

Fuglene jeg traff på var typiske hage- og nabolagsfugler som stort sett finnes over hele (østlandet). Jeg fikk tatt en del bilder, men brukte noen av de beste i forrige innlegg. Kameraet mitt er forholdsvis nytt (for meg) så jeg er ikke helt kjent med det enda. Det kommer nok etterhvert, øvelse gjør tross alt mester. Uansett, jeg skal ikke gi så lange beskrivelser av hver art i dette innlegget. Jeg fikk tatt en veldig pedagogisk bilde av gråspurv og pilfink da, så tenkte jeg skulle peke ut forskjellene mellom dem slik at dere enkelt kan lære å skille dem. De er kanskje de mest vanlige kafé-fuglene, men kan være vanskelig å skille fra hverandre hvis man ikke vet hva man skal se etter.

Gir dere en liten oppramsing av artene jeg så; kjøttmeis, blåmeis, spettmeis, svarttrost, gråtrost, grønnfink, kaie, kråke, skjære, pilfink, gråspurv og stokkand (gikk nedom campus for å se denne). Må faktisk meddele at jeg er superfan av kråkefugler, og at jeg helt sikkert kommer til å skrive et innlegg dedikert til dem.


Spettmeis (Sitta europaea). Ikke et veldig beskrivende bilde av artens utseende, men likte fargene godt. Kommer et bedre bilde lengre nede.


Kjøttmeis (Parus major)


Grønnfink (Chloris Chloris, tidligere Carduelis chloris)


Gråspurv (Passer domesticus) til venstre og pilfink (Passer montanus). Til tross for misvisende norske navn, er disse to altså i slekt og er spurver. De skilles oftest på den sorte flekken på kinnet til pilfinken. På dette bildet syns det at gråspurven har grå hette, mens pilfinkens hette er brun. I tillegg er gråspurven større. Ellers er de stort sett veldig like om du spør meg. Hunnene er betraktelig vanskeligere å skille.


Gråtrost (Turdus pilaris)


To bilder av spettmeisen (Sitta europaea). Er klar over at det øverste bildet ikke er helt i fokus, mens syns allikevel at tegningene og fargene kom godt frem. Da jeg tok det nederste bildet ble jeg veldig gira. Det syns ikke veldig godt, men mellom stubbene etter de avkutta greiene i treet har spettmeisen kilt fast en nøtt. Den lette frem og tilbake rundt på treet for å finne et sted å sette nøtta, og endte opp foran på treet hvor jeg fikk studere den mens den spiste og koste seg. Veldig kult!


Til slutt et lite stemningsbilde fra Ås, ettermiddagen jeg gikk turen. Ikke like god stemning i dag dessverre.

Håper jeg har inspirert dere til å ta med kikkerten ut i nabolaget og utforske det nærliggende fuglelivet. God tur!

Ingrid

Kommentarer

Populære innlegg