Ukas art: E. coli

Frem til nå har vi snakket mye om det vi ser med det blotte øyet. Men biologi er så veldig mye mer enn det, og det finnes organismer overalt rundt oss som vi ikke kan få øye på uten hjelp fra mikroskop. Denne uka skal jeg skrive litt om en av dem, som jeg har inntrykk av at er ganske fryktet blant allmennheten.

Litt forsinket denne uken og, men det blir ukas art for det om. Eksamensperioden nærmer seg med stormskritt og jeg merker at stresset begynner å ta meg litt. Det har derfor blitt lite blogging, men jeg skal prøve å få sendt ut noen flere innlegg i ukene som kommer til tross for eksamen og pensumlesing. Denne uka har jeg valgt å skrive om en mikroorganisme. Jeg har jo hatt mye fokus på virveldyr, med noen få unntak i gulløyene og reinfann. En av eksamenene jeg skal ha den høsten er mikrobiologi, så derfor tenkte jeg at jeg kunne lære meg litt ekstra om bakterien E.coli.

Escherichia coli er en stavbakterie som tilhører i tarmkanaler hos de aller fleste pattedyr, inkludert oss mennekser. I tarmen tilhører den normalfloraen, og den ikke er farlig når den er der den hører hjemme. Den har en viktig funksjon i fordøyelsen med at den blant annet forgjærer sukker. E. coli er en fakulativt anaerob bakterie, noe som betyr at den kan vokse uten oksygen. Den er mest sannsynlig den bakterien som er best dokumentert.

De fleste har nok hørt om E.coli i forbindelse med sykdom. Hvis den forekommer utenfor tarmkanalen kan den forårsake alvorlige infeksjoner. Den er f.eks. den vanligste årsaken til urinveisinfeksjoner, men den kan også (i sjeldne tilfeller) gi blodforgiftning.

Denne høsten har jeg jobbet mye med E. coli på lab, og utført diverse forsøk med bakteriekulturer. Blant annet har vi sett på veksthastigheten under ulike temperaturer og virkning av antibiotika på bakterieveksten. Også føler jeg en trang til å meddele at en bakteriekultur av E. coli lukter veldig vondt. Og har ekkel farge. Hvis dere lurte.


Mikroskopbilde av E.coli hentet fra snl.

Jeg syns mikroorganismer er ganske spennende, i og med at vi omgir oss med dem til enhver tid. I én teskje matjord er det så mye som en milliard bakterier! Vi mennesker er helt avhengig av mikroorganismer for å overleve, til tross for at et fåtall av dem også kan være svært farlige.

Jeg håper dere syns at mikroorganismer kan være kult og ikke bare ekkelt. Og er det noe dere kunne tenkte dere å høre mer om? Jeg er veldig glad for innspill.

God helg når den kommer! Vi snakkes.


Informasjon hentet fra store medisinske leksikon og labhefte for BIO130 ved NMBU. 
#bakterier #natur #vitenskap #sykdom #eksamen 

Kommentarer

Populære innlegg