Ukas art: Ekorn

De aller fleste har nok et forhold til denne lille, hårete krabaten. Den er fryktelig søt der den hopper fra grein til grein på jakt etter mat, og hos noen er den en fast gjest på fuglebrettet.

Det er onsdag, og denne gangen har jeg valgt en veldig søt, liten raring. Det nærmer seg desember med stormskritt, og av en eller annen grunn forbinder jeg denne arten veldig med jul. Sikkert fordi vi alltid hadde den på fuglebrettet om jul da jeg var liten. Jeg hadde en liten periode der jeg var veldig sint på ekorn fordi de spiste fugleegg og unger, men nå har jeg kommet over dette og lært meg at det er slik naturen fungerer. Det er litt artig med ekornet at de aller fleste syns de er veldig søte eller kule, og de skiller seg veldig ut fra de andre pattedyrartene vi har i Norge. Jeg har derfor valgt å gjøre den til ukas art, slik at neste gang du får øye på en, så vet du litt mer om hva den faktisk driver med.

Ekorn (Sciurus vulgaris) tilhører ekornfamilien i orden gangere. Ekorna er ganske små, måler opptil 24 cm og kan veie opp mot 450 gr. De er lett gjenkjennelige på den store, buskete halen. Om sommeren er den ganske rød, men om vinteren skifter den til vinterdrakt som er mye gråere. Den finnes også en fargevariant som er nesten svart, men den er nesten ikke til å oppspore i Norge. Foruten den svarte varianten finnes ekornet så og si rundt om i hele landet.

Ekorn lager seg bol som er helt livsnødvendige om vinteren. Til vanlig lever ekorna alene (med unntak av mor med unger), men om vinteren kan man finne flere ekorn i samme bol, trolig for å holde varmen. Ekorna lever i hierarkiske samfunn, og dette kan enkelt sees ved foringsautomater eller andre steder med god mattilgang. Da jager de hverandre gjerne viltert rundt i trærne for å etablere maktforhold. Den samme "leken" kan sees i paringstid der hunnen gjerne blir jaget av opptil flere dominante hanner. Hun er kun fruktbar i noen timer, og parer seg ofte med flere hanner. Hun får opptil seks unger.

Ekorna har en veldig variert diett. De spiser nøtter, frø, knopper, bark, blader, blomster, lav og sopp. Om sommeren kan de i tillegg spise larver, fugleegg og insekter. Ekorn hamstrer, og lagrer mat de kan ha gjennom vinteren. De har veldig god hukommelse og husker nesten alle stedene de har gravd ned maten sin. Hvert frø eller hver nøtt blir gravd ned individuelt. Hvis de mot formodning skulle glemme noen nøtter, som til tider skjer, er dette heller ikke en dum ting da de bidrar til frøspredning.



I nabolaget jeg bor i er det massevis av ekorn. Jeg er så heldig å se dem nesten hver eneste dag. De er utrolig søte, og jeg blir alltid like glad hver gang jeg ser dem. Hvis dere kommer over et ekorn vil jeg anbefale og stoppe opp og følge litt med på dem. De er veldig fascinerende å titte på.

Håper dere har likt å få litt info om ekornet. Ønsker dere alle en fin uke videre!

Ingrid

Kommentarer

Populære innlegg