Ukas art: Slettestruts

Det er onsdag, og denne uka skal jeg være tidsnok igjen. Jeg har for første gang valgt en utenlandsk art, men fremdeles en art dere definitivt har hørt om. Og jeg har valgt en fugl. En veldig stor fugl. En fugl som ikke kan fly.

I januar var jeg på en rundtur i fantastiske Afrika. Jeg er ekstremt glad i, og fascinert av, det utrolig mangfoldige kontinentet. Jeg var innom flere land, blant annet Namibia. Vi kjørte bil nesten hele Namibia på langs, så vi befant oss med andre ord svært mye i ørkenen. Og det var der, etter timesvis med kjøring uten å se hverken mennesker eller dyr, vi plutselig fikk øye på strutsen som vandret langs med veien. Flere ganger opplevde vi dette, og jeg utviklet en enorm respekt for disse hardnakka fuglene.

Slettestrutsen (Struhtio camelus) er kanskje mest kjent for sin enorme størrelse. Den er verdens største, nålevende fugl, og veier oppmot utrolige 150 kg!! De kan bli opptil 2,8 meter høye, og er virkelig et majestetisk syn. Jeg leste også at de faktisk har de største øynene av alle landlevende virveldyr, 50mm i diameter. En siste raritet jeg skal nevne med kroppsbygning er at de er de eneste fuglene med kun to tær. (Det vanligste blant fugler er fire tær).
Til tross for at de ikke kan fly, er de likevel imponerende hastighetsmessig. En løpende struts kan nå en hastighet på rundt 70km/t. Det er nesten 30 km raskere enn verdens raskeste menneske, Usain Bolt. I langdistanseløp ligger de gjerne rundt 55km/t.



Disse bildene ble tatt på Cape point i Sør-Afrika. Der var det veldig frodig i forhold til mange av de andre stedene vi traff på strutsen.

Hannen (øverst) i drakten man forbinder mest med strutsen. Hunnen (i midten og nederst) er brun, og mer kamuflasjefarget. Ungene er ganske spraglete. Strutsen er polygam, og hunnen legger opptil 20 egg. Egga veier utrolig 1,5kg! I første leveår vokser ungene rundt 25 cm i måneden, og de vil veie rundt 45 kg når de passerer 1 år. Strutsen blir ganske gammel med en gjennomsnittsalder på 40-45 år.

Strutsen er et vanlig oppdrettsdyr rundt om i verden, og blir brukt til både mat og klær. Fjærene er populære som pynt og som støvtørkere, mens kjøttet blir solgt som en delikatesse. De bruker også huden til skinn. Jeg prøvde selv strutsekjøtt i Sør-Afrika. Syns det smakte ganske greit, men minnet mer om rødt kjøtt enn fugl. Hjemme hos mamma har vi et strutseegg bestefar fikk tak i for mange år siden. Under ser dere bilde av strutseegget sammen med et vanlig høneegg. Ganske imponerende, eller hva ?



Som tidligere nevnt er slettestrutsen en skikkelig hardhaus. Den lever i habitater der temperaturen kan variere 40 grader celsius mellom natt og dag. Fjærene er spesialisert til flygeløshet og er derfor meget myke. I kulda om natten bruker de derfor vingene til å dekke de nakne delene av kroppen. Om dagen når det er varmt holder de beina og halsen nakent for å kjøle seg ned. De bruker også vingene som hjelp når de løper, ved at de både styrer med dem og bruker dem til nedbremsing.

Det siste jeg skal si noe om er navnet slettestruts. Det er denne arten som vanligvis refereres til som bare struts. I 2014 ble en av underartene skilt ut som egen art, somalistruts, og jeg tenkte derfor det var greit å bruke hele navnet til arten slik at det ikke skulle bli noen misforståelser. Og til dere som er ekstra interessert er de avbildede strutsene av underarten S. c. australis, 

Med det skal jeg gi meg med fakta om strutsen, men jeg lurer veldig på hva dere syns er det kuleste ved fuglen? Den har jo veldig mange unike kvaliteter. Personlig så syns jeg det er dødsrått hvor generelt tøff den er, også syns jeg det er stilig at de kan løpe så sinnsykt fort.

Vi snakkes,

Ingrid

Kommentarer

Populære innlegg