Ukas art: Hvithval

Hallo! Det er tydelig at det ikke er så enkelt å holde tritt med ukas art på onsdager for tiden. Beklager dette. Men som jeg tidligere har fortalt så er jeg midt i eksamensperioden, og prøver å bruke mest mulig tid på å lese. Likevel skal jeg prøve så godt jeg kan å få skvist inn noen innlegg her og der.

Jeg må innrømme at jeg ikke har fått vært så mye ute denne uka, og har derfor ikke fått hentet noe særlig inspirasjon til hvem jeg skal skrive om. Allikevel har jeg funnet et fjes vi alle har blitt litt kjent med gjennom nyhetsbildet denne uka. Det er nok ikke bare jeg som har latt meg fascinere av hvithvalen Hvaldimir som har dukket opp i Hammerfest. Derfor tenkte jeg at det kunne være litt artig både for dere og meg å lære litt mer om arten hvithval, så vi vet litt mer om det storfine besøket vårt.

Hvithval (Delphinapterus leucas) tilhører tannhvalene, i familien narhvaler. Den har altså tenner, og ikke barder slik vi kjenner fra for eksempel blåhvalen. Andre tannhvaler er blant annet spermhval og alle delfinene. Innen narhvalfamilien er det kun to slekter med hver sin art. Den ene er selvfølgelig hvithvalen, og dens nærmeste nålevende slektning er - du gjettet riktig - narhvalen. Felles for familien er den manglende ryggfinnen og den bratte pannen. Noen artigheter med arten hvithval er at den kan svømme baklengs, vri på hodet og endre formen på den store klumpen i panna. Dette høres kanskje ikke så veldig spesielt ut, men skal jeg tro artiklene jeg har lest er den visst en av få hvalarter som kan gjøre dette.
Hvithvalen er som navnet tilsier; hvit. Men kun i voksen alder. De yngre individene er ganske mørke grå. Arten er ikke særlig store til hval å være, og måler som regel rundt 4,5 meter i lengde. Vekten ligger på ca. 1500 kg. Føden, eller maten, består av blekksprut, fisk og krepsdyr. Den lever i de arktiske havene.

Bildet er lånt fra nettsiden til Mystic Aquarium. Link til artikkelen om hvithval finner du HER. Og for å gjøre det litt personlig så heter den avbildede hvalen Juno (skal vi tro filnavnet). 

Hvaler er pattedyr, ikke fisk, og føder levende unger på lik linje som oss. De har også melkeproduksjon som ungene er avhengig av den første tiden. Kalven vil amme i ca. to år. De er flokkdyr, og samles gjerne ekstra mange sammen når ungene fødes om våren. Som nevnt er ikke ungene hvite til å begynne med, men heller mørke grå til nesten svarte. Etter noen år vil de få flekker som markerer overgangen til den hvite fargen. Helt hvite vil de som regel være i 4-5 års alderen. Like etter vil de nå reproduktiv alder som for hunnen vil være når hun er rundt 4-7 år. Hannen modnes noe senere når han er 7-9 år. Hunnen vil reprodusere hvert tredje år, og vil slutte når hun kommer i tjueåra. Drektighetsperioden varer i ca. 14 (!!) måneder. De blir forholdsvis gamle med gjennomsnittsalder for hunner på 32 år, og for hanner rundt 40 år.

Bilde lånt fra nettsidene til WWF. Link til artikkel HER.
Fødesøket hos tannhvalene er ganske spesielt og meget interessant. De driver nemlig med ekkolokasjon. Hvithvalen har en karakteristisk klump i pannen, artig nok kalt en melon. Denne klumpen er senteret for ekkolokasjonen, eller biosonaren. Det er her klikkelydene sendes ut og mottas. Det er trodd at melonen forsterker lyden og nærmest fungerer som en parabolantenne. Lydene blir mottatt i den nedre kjeven, og videreføres opp til hjernen gjennom et hulrom med akustisk fett. I hjernen blir lydene tolket, og det dannes et slags bilde som hvalen kan bruke til å orientere seg. Fun fact jeg fant om hvithvalen er at den blir kalt havets kanarifugl fordi lydene den lager kan til tider minne om kanarifuglens sang. Den er meget oppfinnsom og kan både klikke, plystre og etterligne, og er blant de mest pratsomme hvalartene.

Det er dermed kanskje ikke så rart av hvithvalen Hvaldimir er så godt trent som den er. Som jeg har forstått fra diverse nyhetsartikler er Hvaldimir en terapihval som har blitt trent opp til å hjelpe barn med psykiske utfordringer. Og det er ikke så vanskelig å tro på når man vet litt om hvor utrolige disse skapningene er. Både smarte, fleksible og kreative. I tillegg er de jo ekstremt nydelige, og utøver omsorg for familien sin.

Håper dere også har funnet det interessant å lese litt om hvithvalen. Jeg syns iallfall det er en meget interessant skapning, og jeg har fått stor respekt for den gjennom dette innlegget.
Til dere som skulle befinne dere i nærheten av Hammerfest og Hvaldimir anbefaler jeg å avlegge han et besøk. Det er nok ikke ofte man har muligheten til å se en av disse utrolige skapningene på nært hold i det fri.

Vi snakkes,
Ingrid 


Kommentarer

Populære innlegg