Friday for future


Hei, alle! I går var det fredag, og den siste tiden har det kun betydd én ting for mange: klimakamp. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har hengt meg på den bølgen, før nå. I går var det arrangert klimastreik i Ås, og det var mange som møtte opp med bannere og plakater for å protestere mot politikerne og deres tiltaksløse klimapolitikk. Personlig hadde jeg ikke med meg plakat, men i løpet av toget/marsjen (hva kaller man det?) fikk jeg meg brått en plakat jeg og.  

Klimakamp er et utrolig viktig tema i dagens verdensbilde og engasjement rundt dette er helt nødvendig for at vi skal få en endring. Fantastiske Greta Thunberg, som nylig har blitt nominert til Nobels Fredspris (!!!) startet denne bølgen, og jeg er blant de utrolige mange som er veldig takknemlige. Det er helt tydelig at politikerne ikke klarer å ta dette på alvor, så det er på høy tid at vi sier ifra på en måte de hører oss. 

Det er ikke alltid så lett å vite hva man skal gjøre når det kommer til klima og miljø. Alt kan til tider virke litt håpløst. Jeg er veldig bestemt på at forbrukermakta og personlig forbruk har en innvirkning, og at selv de minste tiltak kan utgjøre viktige forskjeller. Ikke at jeg er en helgen når det kommer til dette, men jeg liker å tro at jeg i det minste prøver - og derfor utgjør en forskjell. 

Småting i hverdagen som kan bidra til å gjøre verden bittelitt bedre kan være 
  • Handlenett eller sekk istedenfor plastpose
  • Gå til butikken, ta toget til Oslo eller bussen til sentrum - la bilen stå hvis det er mulig
  • Pant alt, alltid. Bruk gjenvinningsstasjoner for glass, metall og spesialavfall. 
  • Kjøpt brukt! Det er utrolig mye fint og nyttig man kan finne i bruktbutikker. Alt fra kjøkkenredskap til bøker og klær. Loppemarked er også selvfølgelig kjempebra! 
  • Kjøpt frukt og grønt uten plast! Har det skall, trenger det ikke pose. Tips! innvandrerbutikker er veldig flinke til å ikke pakke alt i plast. 
  • Unngå matsvinn med å planlegge middager, lage middag sammen (vennemiddag eller gjengen fra kollektivet kanskje?) og ha en dag i uka for å tømme kjøleskapet, såkalt restemiddag. 
  • Begrensing av kjøttspising er også bra. Prøv med meatless monday. Det finnes masss
  • Håndkler kan brukes flere ganger. Det kan også gensere eller bukser. Flekker kan ofte fjernes med klut og lukt kan i mange tilfeller luftes bort. 
  • Dropp engangs-bestikk, sugerør og lignende. Hvis du er avhengig av eller veldig glad i sugerør finnes det mange alternativ til plast, f.eks. sugerør lagd av glass, stål eller bambus. 
  • Kjøpt så lite plast som mulig. Det finnes mange alternativer til plastemballasje på markedet nå. Såpe, sjampo og lignende uten emballasje, bambus-tannbørster eller vaskesteiner. 
  • Og kjøpt fairtrade! Fairtrade-stempelet viser at produktet du kjøper støtter bonden og at de som jobber for å produsere produktet får rettferdig lønn. Det er kjempeviktig! 

Tror jeg har fått med meg det meste da... Det viktigste er å være bevisst på hva man kjøper og gjør. For eksempel har jeg sluttet å kjøpe min favoritt sjokoladeprodusent Freia fordi de har palmeolje i så og si alle produktene sine. Min sjokoladelyst er ikke viktigere enn regnskogen og alt og alle som lever der. Jeg prøver også på å plukke opp søppel langs veien hvis jeg ser noe, det kan virke som en bagatell og la en bruskork ligge, men med glupske måker eller sultne katter kan dette fort bli en "big deal". Små valg i vår hverdag kan utgjøre stor forskjell for andre. 



To av plakatene fra klimamarsjen på fredag. 



Klimaendringene kommer, og de kommer for fullt - altfor fort! Vi har en viktig oppgave foran oss med å begrense dem mest mulig, og jeg håper at alle mine lesere, som jeg antar er naturelskere som meg, vil gjøre sitt for å ta vare på den vakre planeten vår. For som vi så fint ropte i toget "Bruk hodet, vi har bare én klode!".

Vi snakkes,
Ingrid

Kommentarer

  1. Veldig gode råd!
    Flott at du tok med Fairtrade!
    Bente🌲

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg