Ukas art: Sitronsommerfugl

Hallo, hallo! Det er onsdag i dag, og på tide med en ny artsintroduksjon. Jeg har brukt våren som inspirasjon for denne ukas art også, for hvem setter vel ikke pris på våre vakre vårtegn? I dag skal det handle om et insekt vi alle kjenner godt til, nemlig sitronsommerfuglen.

På vei til skolen her om dagen så jeg årets første sommerfugl, og det var ingen ringere enn sitronsommerfuglen (Gonepteryx Rahmni). Og det er ikke så rart at det var akkurat denne arten som fløy forbi meg da den er blant de første dagsommerfuglene som titter frem om våren. Sommerfuglen overvintrer nemlig som voksen. På grunn av denne overvintringen lever den veldig lenge til å være sommerfugl, helt opp til 13 måneder. Den er ikke kjempestor, men heller ikke liten, og måler 5-6 cm i vingespenn. Sommerfuglen kan påtreffes over hele Sør-Norge, og kan sees helt opp ti Nord-Trøndelag. Sitronsommerfugl tilhører familien Hvitvinger (Pieridae), her finner vi f.eks. også den veldig vanlige stor kålsommerfugl (Pieris brassicae).


Bildet er lånt fra pixabay. Jeg vet jeg egentlig har en del bilder av sitronsommerfuglen et sted, men kunne ikke finne dem akkurat i dag. Dette bildet er tatt av Trond Myhre (link til pixabay-profilen hans finner du HER).

Larven er grønn, og måler også ca. 5 cm. Larven spiser og lever på geitved og trollhegg. Hvis du vil undersøke larven nærmere burde du derfor lete på nevnte planter mellom mai og juni. Larven er godt kamuflert i bladverket, men hvis du ser etter blader som er spist fra utsiden og inn, så skal det ikke være så vanskelig å oppdage den.

Dette bildet er også lånt fra det store internettet. Jeg fant det på miljølære sin nettside, og det er tatt av Ole Terland. Link til nettside finner du HER. På bildet er sitter larven på et trollheggblad (Frangula alnus). 



Har dere sett noen sommerfugler i år? Isåfall, hvilke arter har du sett?

Vi snakkes,
Ingrid

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg