Reisebrev fra Sveits

Hallo, alle sammen! Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om forrige helgs tur til Sveits, og hva jeg gjorde der. Før dere får noen store forventninger til at det var noe fryktelig spennende må jeg si at det kun var en venninnetur. Jeg var nemlig på Madagaskar for noen år siden, og der ble jeg god venninne med ei fra Sveits. Hun har vært på besøk her i Norge, og nå var det min tur til å besøke henne.

Sveits er et ekstremt vakkert land, og jeg følte at jeg vandret rundt i et postkort. Det var ikke bare landskapene som var vakre, men også bygningene og landsbyene. Det jeg selvfølgelig satt mest pris på var fuglelivet, og jeg fikk se en del morsomheter. To av dem fortalte jeg jo om i ukas art nå på onsdag. Hvis du ikke fikk det med deg finner du innlegget her. I tillegg til mandarinand og rødhodeand, fikk jeg sett kornkråke, glente og tårnfalk. Jeg skriver en fullstendig liste av artsobservasjoner nederst i innlegget.




Turen varte fra fredag til søndag (mandag), og jeg var hovedsakelig i Luzern. Noen av de absolutte høydepunktene var å se tårnfalken på nært hold, samt et besøk til et fuglesenter i en av landsbyene utenfor Luzern. Fredag bestod mest av prating og "cathing up" og det skal jeg ikke skrive så mye om her. Men på lørdag var vi på en liten rundtur, og den er mer relevant. Vi startet med å ta en turistbåt ut på innsjøen i Luzern, og den tok oss mot fjellet Rigi. På båtturen så vi mange artige sjøfugler, og vi hadde alpeseilere som fløy over innsjøen før turen startet. Vi tok en taubane opp fjellet, og spiste lunsj på toppen. Det var under lunsjen at jeg plutselig fikk øye på noe rask og rødt i sidesynet. Jeg spratt opp og løp mot kanten (som var gjerdet inn) og så ned. I en busk like under hadde det landet et tårnfalk (!!!). Jeg ble kjempegira, og angret veldig på at kameraet mitt hadde blitt igjen hjemme. Uansett var det utrolig artig å se denne flotte fuglen på så nært hold. Etter en noen sekunder lettet den igjen og fløy av sted. Jeg er usikker på om den fikk fanget noe. Over oss seilte det glenter stort sett hele tiden. De så jeg overalt hele helgen. Veldig kult da de ikke er så enkle å få øye på her i Norge.

Fra fuglesenteret. 
På søndag besøkte vi et fuglesenter. Det var et fantastisk besøkssenter som tilhøre noe som minnet om fuglehjelpen her hjemme (tror senteret også drev med en del forskning). Besøkssenteret var veldig moderne, og tok oss gjennom fuglens liv gjennom pardannelse, mat, farer, økologisk utvikling, konsekvenser av klimaendringer, sang osv. Det var flott utført, og venninnen min og kjæresten hennes (som i utgangspunktet ikke var så interessert i fugler) ble kjempeengasjert og brukte masse til i hvert rom. Ute hadde de en hage med to store bur. I det ene hadde de en del skjeggmeiser som jeg satt veldig pris på å se, da jeg alltid har hatt lyst til å
se en på ekte. I bartrærne hekket det gråhegre, og vi fikk se flere hegrer på reir. Så godt tips til naturinteresserte på besøk i Zürich og omegn; besøk vogelwartre. Link til nettsiden finner dere her.

Etter en dag stappfull med fugler, spiste vi pizza på en restaurant i nabolandsbyen.
Glente (Milvus milvus). Foto: Sven Lachmann.
Hentet på pixabay. Link her
På vei tilbake hoppet det en rev ut i veien, som vi heldigvis klarte å styre unna. Ikke den mest ideelle situasjonen å møte reven i, men den er uansett veldig vakker. Uten å gå noe særlig inn i debatt, pratet jeg litt med venninnen min om ulven og dens posisjon i Sveits. Den var i likhet med her ganske avskydd av bøndene, mens resten av befolkningen stilte seg nøytrale eller positive til ulven.

Alt i alt var det en flott naturopplevelse å besøke Sveits, og jeg vil anbefale det på det varmeste. Få med dere innsjøer, fjell og fugl!

Fullstendig artsliste (ikke medregnet fugler i fangenskap): toppdykker, sothøne, knoppsvane, mandarinand, rødhodeand, laksand, alpeseiler, pilfink, kjøttmeis, storskarv, stokkand, bydue, grågås, tyrkerdue, glente, tårnfalk, låvesvale, blåmeis, ravn, gråhegre, bokfink, skjære, svartkråke, rødrev

Har noen av dere vært i Sveits? Syns dere det er artig med noen litt mer personlige innlegg slik som dette? Jeg syns det er litt vanskelig å vite hva som er interessant lesning for dere. På en side syns jeg selvfølgelig det er veldig morsomt å gi dere artsbeskrivelser og faktainnlegg, men det er også deilig å kun skrive om litt personlige hendelser som reiser innimellom.

Vi snakkes,
Ingrid

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg